استخر آتش نشانی

استخر آتش نشانی
استخر آتش نشانی

احداث استخر آتش نشانی

استخر آتش نشانی یا حوضچه‌های آتش نشانی، استخرهای آبی می‌باشند که جهت جلوگیری از گسترش آتش و تامین آب مورد نیاز جهت اطفای حریق بکار می‌روند.
استخر آتش نشانی  به طور خاص در مناطق روستایی و مناطقی با احتمال آتش سوزی زیاد که دسترسی به شیر و لوله‌های آتش نشانی به راحتی میسر نمی‌باشد مهم هستند.

خانه‌ها، مزرعه‌ها، تاسیسات صنعتی، پالایشگاه‌های نفت و پتروشیمی و مراکز و زمین‌های کشاورزی که در خطر آتش‌سوزی‌های گسترده و ویران کننده هستند هدف استخر آتش نشانی می‌باشند. همچنین به علت خاکسترهای آتش سوزی و آزاد شدن دی اکسید کربن ناشی از سوختن، کیفیت هوا نیز کاهش می یابد که این امر می‌تواند به محیط زیست و زندگی افراد ساکن در اطراف مناطق آتش سوزی اثر بگذارد.

به همین دلیل خاموش کردن هرچه زودتر آتش می‌تواند بسیاری از صدمات زیست محیطی را کاهش دهد.

یکی از مزایای استخرهای آتش نشانی تامین سریع منبع آب برای اطفای حریق می‌باشد.

اثرات آتش سوزی برای بسیاری از جمله ساکنان مناطق روستایی و مراکز صنعتی زیانبار است. بدون تاسیسات و لوله‌های آتش نشانی، در شهرهای کوچک و مناطق روستایی آتشنشان ها قادر به فراهم کردن منابع آبی که برای مهار آتش ضروری است را نخواهند داشت. اگرچه ممکن است آن‌ها تجهیزات، ماشین آلات و پمپ‌های مهار آتش را داشته باشند اما همه این تجهیزات بدون وجود منبع آب نزدیک بی ارزش خواهند بود.

به همین دلیل امروزه، برای بسیاری از جوامع احداث یک حوضچه و استخر آتش نشانی که آتش نشانان بتوانند از آب آن جهت اطفای حریق بهره ببرند بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

میزان ابعاد و سایز استخرها بستگی به مقدار آبی دارد که نیاز است در خود نگهدارد که این امر نیز بستگی به وسعت محدوده پیش‌بینی اطفای حریق احتمالی دارد. برای مثال برای 200 متر مربع زیربنای ساختمان به استخری با گنجایش 15 متر مکعب آب نیاز است. از این استخرها تنها برای مهار آتش استفاده نمی‌شود و کاربردهای دیگری نظیر زیباسازی، کشاورزی، تفریحی یا موارد دیگر را می‌توانند داشته باشند.

استخر آتش نشانی
استخر آتش نشانی

مواردی که باید در جهت نگهداری از استخرهای آتش نشانی رعایت کرد به این صورت است که : حتی‌الامکان آب این استخرها باید از علفزارها و جلبک‌ها بدور باشد تا در عملکرد پمپ آن خللی ایجاد نشود. خوشبختانه آنزیم‌هایی وجود دارد که از رشد جلبک‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد که میتوان از آن‌ها جهت کنترل رشد جلبک‌ها استفاده کرد.

همچنین از یخ زدن آب آن در زمستان باید جلوگیری شود. به علاوه سیستم لوله کشی آن باید به صورت دوره ای به جهت عدم وجود گل و لای و علف‌ها بررسی شود.

استخر آتش نشانی
استخر آتش نشانی

اولین کار برای احداث استخرهای آتش نشانی جانمایی، شکل، اندازه و عمق آن می‌باشد. در بعضی از ایالات امریکا حداقل ابعاد برای ساخت اینگونه استخرها یک هکتار در نظر گرفته می‌شود. این استخرها را با توجه به شرایط محل و ملاحظات مهندسی می‌توان به روش‌های مختلفی ساخت.

امروزه استفاده از مصالح ژئوسینتتیکی مانند خانواده ژئوممبران‌ها جهت ساخت این استخرها رشد روزافزونی داشته است. ژئوممبران صفحه مسطح و نسبتا نفوذ ناپذیر است که از مواد پلیمری با قابلیت تراوایی بسیار پایین ساخته شده که به عنوان یک عایق با دوام بالا عمل می‌کند. ژئوممبران‌ها از جمله پوشش‌های نفوذناپذیر و بسیار مقاوم در برابر عوامل شیمیایی خورنده هستند. این صفحات نفوذ ناپذیر بسته به نوع پلیمر بکار رفته در ساخته آن‌ها ویژگی‌های مختلفی را دارند.

استخر آتش نشانی
استخر آتش نشانی

مزایای استخر آتش نشانی

از مزایای ساخت استخرهای آتش نشانی با استفاده از ژئوممبران می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
• انعطاف پذیری بالا
• ایمنی بالا و غیر مضر بودن برای آبزیان، گیاهان، جلبک ها و دیگر موجودات زنده
• قابل ساخت در اشکال، ابعاد و اعماق مختلف به دلیل شکل پذیر بودن
• نصب سریع و آسان
• دوام بالا
• عدم نیاز به زیرسازی‌های پیچیده و خاص
• مقاوم در برابر حملات هیدروکربرن‌ها
• قابلیت جدا کردن بخش پاره شده
• مناسب برای فشار هیدرواستاتیک بالا
• بسیار مقاوم در محل‌های اتصال
• تغییر طول زیاد ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد